„A társadalmi hidak építése egyértelműen tervezői szerepkör” – Interjú Kiss Bencével

2021. 07. 13. 15:39 Design Világnap

A Budapest Design Week Diversity címmel nyitotta meg egy napos pop-up kiállítását a Design Világnap alkalmából június 29-én. A Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületében megrendezett tárlaton olyan termékeket és kollekciókat mutattak be, amelyek célja a társadalmi érzékenyítés. Ennek apropóján a kiállítás egyik tervezőjével, Kiss Bencével, a Szignó kártyajáték alkotójával beszélgettünk.

Mutasd be pár szóban a kiállításon látható terméked!

A termék egy jelnyelvi készségfejlesztő kártyajáték gyerekeknek, szülőknek, hallóknak és siketeknek egyaránt. A Szignó sztenderdizált, letisztult és legfőképpen könnyen újrahasznosítható/bővíthető jelekkel, valamint játékosan segít a magyar jelnyelv elsajátításában.

Mi adta az ötletet, hogyan fordultál a téma felé?

Édesanyám audiológus szakasszisztensként hallássérültekkel és siketekkel foglalkozik, rajta keresztül már gyermekként találkoztam a siketek közösségével, sajátos világával. Aztán eltelt jó pár év, és tervezőgrafikusként fókuszáltan az érzékeléssel, észleléssel kezdtem el foglalkozni a mesterképzésem utolsó évében, ezért újra felfedeztem a jelnyelv nagyon sajátos és izgalmas, kizárólag vizuális elemekből álló világát. Beiratkoztam a SINOSZ alap jelnyelvi képzésére, mellette pedig a tanfolyamon szerzett tapasztalataim, valamint a szakdolgozati kutatásom alapján készítettem el a Szignó első pakliját. Ez volt a diplomamunkám 2019-ben.

Milyen kilátások elé néz a termék, ha a piaci használatra kerül a szó? Hol tart ez a folyamat?

A Szignó jelenleg prototípusként létezik. Mielőtt piacra léphet, tesztjátékok és finomhangolás elé néz. Sajnos egyelőre megrekedt ebben az állapotban, de remélem már nem túl sokáig marad ez így.

Mit gondolsz, ez az adott terméked mennyiben képes érzékenyíteni a társadalmat? Kaptál-e már ezzel kapcsolatban visszajelzést?

Amikor elkészült a prototípus, elég nagy médiavisszhangot vert a kártyajáték. Született róla cikk is az Indexen, több helyen is adtam vele kapcsolatban interjút. Mindenhol nagy érdeklődéssel fogadták, és sokan, több felületen is megkerestek, kizárólag pozitív véleménnyel. Nagy öröm volt látni, hogy több gyógypedagógus-csoportban, illetve a SINOSZ Facebook-oldalán is nagyon jó visszajelzéseket kapott a kezdeményezés. Úgy gondolom, hogy a Szignó egyszerűségével, játékosságával nagyban segíthetne abban, hogy a jelnyelvre nem mint tabura vagy egy idegen-furcsa dologra tekintsünk, amivel hallókként szinte csak az újévi köszöntő során találkozunk. A jelnyelv izgalmas, érdekes és tanulható élő nyelvi forma, amivel a játék segítségével oldott hangulatban ismerkedhetünk meg.

Mi a véleményed a design társadalmi és gazdasági szerepéről, gazdaságösztönző hatásáról? Tervezőként milyen módon veszel részt ebben?

A design, a designerek szerepe a gazdaságban és a társadalomban is egyaránt mérvadó és fontos, talán egyre fontosabb. Jelenleg leginkább az IT-ba, a digitális termékek szektorába látok bele a legjobban. Itt tapasztalataim alapján az utóbbi években hatalmas fejlődés ment végbe. A designerre már nemcsak mint „szépítő” eszközre tekintenek (bár jobb helyeken sosem csak ennyi volt), hanem mostanra komoly üzleti döntések támogatásában is részt vehet. A tervezőkre a felhasználókkal való kommunikáció – a termék és a userek összekötőjeként komoly szerep hárul. Szerintem az érzékenyítés, a kommunikációs csatornák megnyitása, és a társadalmi hidak építése egyértelműen tervezői szerepkör.

Mik a következő lépések, terveid a termékkel?

Mostanában nagy változásokon megyek keresztül a szakmai és személyes életemben is. Az év utolsó harmadában végre lesz annyi időm és erőforrásom, hogy megadjam a tervezett tesztjátékokat, finomhangolásokat és szókincsbővítést a Szignónak. Legkésőbb a jövő évben mindenképp szeretném, hogy a kártyajáték már kiforrott termékként megvásárolható legyen.

Gallery