„A tárgyak mögötti történet az, aminek érzékenyítő hatása lehet” – Interjú az itthon. alapítóival

2021. 07. 07. 11:57 Design Világnap

A Budapest Design Week Diversity címmel nyitotta meg egy napos pop-up kiállítását a Design Világnap alkalmából június 29-én. A Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületében megrendezett tárlaton olyan termékeket és kollekciókat mutattak be, amelyek célja a társadalmi érzékenyítés. Ennek apropóján a kiállítás egyik tervezőjével: Király Adriennel és Szalai Bálinttal, az itthon. alapítóival beszélgettünk.

Mutassátok be pár szóban a kiállításon látható kollekciótok!

Adri: A kiállításon az első kollekciónk darabjai jelentek meg: ezek kézzel készült otthoni kiegészítők, használati tárgyak, így például vázák, sodrófák, tálak és tányérok. A termékeink vajdasági műhelyekben készülnek és törekszünk arra, hogy természetes, lehetőleg környékbeli alapanyagokat használjunk.

Mi adta az ötletet, hogyan fordultatok a téma felé?

A.: Utazásaink során korábban már találkoztunk olyan példákkal, amikor egy-egy közösséget szerettek volna felrázni a design eszközeivel. Ezért kezdtünk el lehetőségként tekinteni az itthoni környezetünk adottságaira, a számunkra hétköznapi, természetesnek tűnő értékekre.

Bálint: A diplomamunkámban pedig kifejezetten arra kerestem a választ, hogy hogyan lehetnék hasznára szülőföldem, a Vajdaság közösségének. Tervezői eszközök birtokában végül a helyi tárgykészítők felé fordultam, hogy együttműködésben hozzunk létre tárgykollekciókat. Ezeket egy közös márka égisze alatt képzeltem el, amin keresztül szélesebb piacot érhetnek el a készítők.

Milyen kilátások elé néz a kollekció, ha a piaci használatra kerül a szó? Hol tart ez a folyamat?

B.: Induló márkaként fontosnak tartottuk, hogy a termékeink megtekinthetőek, megtapogathatóak legyenek, ezért nagyon örülünk neki, hogy a Pauzával egy olyan viszonteladóra találtunk, ahol mindez lehetséges. Egyébként a kezdetektől webshopban gondolkodtunk, azonban kézműves termékeknél, ráadásul olyan alapanyagoknál, mint a fa vagy a fonáshoz használt vessző, nehéz standardizált eredményt elérni. Nagy kihívás volt tehát egy állandó minőséget biztosítani úgy, hogy közben megmaradjon a tárgyakon a mesterek kéznyoma, ami egyedivé tesz minden darabot. Most azt látjuk, hogy egy webshop akkor tud jól működni, ha a vásárlók már tudják, hogy mire számíthatnak. Jelenleg azon dolgozunk, hogy mielőbb megvalósulhasson ez a weboldalunkon. Remélhetőleg ez az online jelenlét később kaput nyithat a nemzetközi piac felé is.

Mit gondoltok, ezek a termékek mennyiben képesek érzékenyíteni a társadalmat? Kaptatok-e már ezzel kapcsolatban visszajelzést?

A.: A mi esetünkben talán inkább a tárgyak mögötti történet az, aminek érzékenyítő hatása lehet. Fontosnak tartjuk megmutatni, hogy honnan érkeznek a termékek, és hogy mennyi munka van például egy esztergált fatálca létrehozásában.

B.: De nemcsak a tárgy elkészítésében, hanem az alapanyagok beszerzésében és

előkészítésében is. A design ilyen értelemben társadalmilag nagyon fontos médium lehet egy adott üzenet közvetítésére. A mi esetünkben mesél erről a vidékről és azokról, akik a tárgyakat készítik. Az, hogy ezek a darabok egy mai otthon környezetébe illeszkednek, segíti azt, hogy az üzenet a tárgyakon keresztül is minél szélesebb körben elterjedhessen.

A.: Nem titkolt célunk, hogy a helyiek is visszataláljanak a környékbeli tárgykészítőkhöz – ezzel lépésenként közelítsünk a fenntartható élet felé. Sokakat meglep egyébként, hogy ilyen termékek is készülnek a közvetlen környezetünkben.

Mi a véleményetek a design társadalmi és gazdasági szerepéről, gazdaságösztönző hatásáról? Ti tervezőként, milyen módon vesztek részt ebben?

A.: Tervezőként a helyben rejlő értékekre szeretnénk felhívni a figyelmet. Az itthon. azért indult, hogy a vajdasági kézművesek piaci lehetőségeit szélesítse, illetve hosszú távon egyfajta közösséget hozzon létre a projekt résztvevői között. Nagyon örülnénk neki, ha ennek gazdaságélénkítő hatása lenne a térségben, miközben egy fenntartható modellt is kínálhatunk a társadalomnak. Emellett reméljük, hogy a projekt segítheti egy-egy hagyományos mesterség fennmaradását a környéken, illetve népszerűsíteni tudja a lokális, kézműves tárgykészítést szélesebb körben is.

Mik a következő lépések, terveitek a termékkel?

B.: A kiállításon szereplő tárgyak az első kollekciónk darabjai, amit hamarosan újabb darabokkal szeretnénk bővíteni, lehetőleg további műhelyek bevonásával. Alapvetően az az elképzelésünk, hogy ez egy folyamatosan bővülő kör legyen, mind a tárgyak, mind a résztvevők tekintetében. Az elmúlt évben a márka és a stúdió megalapozásán dolgoztunk, illetve azon, hogy minél nagyobb közönséget érjünk el.


Gallery