„A Romani Design hungarikumként képviseli a roma kultúra kulturális presztízsépítését” – Interjú Varga Erikával

2021. 07. 13. 15:31 Design Világnap

A Budapest Design Week Diversity címmel nyitotta meg egy napos pop-up kiállítását a Design Világnap alkalmából június 29-én. A Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületében megrendezett tárlaton olyan termékeket és kollekciókat mutattak be, amelyek célja a társadalmi érzékenyítés. Ennek apropóján a kiállítás egyik szereplőjével, Varga Erikával, a Romani Design egyik tervezőjével beszélgettünk.

Mutasd be pár szóban a kiállításon látható kollekciótok!

A kiállításon két aktuális kollekciónk darabjai közül látható 2-2 öltözék. Az egyik kollekció a Romani Rose/s, a másik pedig az Our Colours nevet viseli, emellett pedig két bőr nyakék is a kiállítás része, amelyeket Varga Helena készített.

Mi adta az ötletet, hogyan fordultál, fordultatok a téma felé?

A Romani Rose/s kollekció témája a női emancipáció. Érdekelt, hogyan lehet olyan kollekciót létrehozni, amely ugyan erős maszkulin stílusjegyeket hordoz, mégis nagyon érzéki, nőies. Mintavilágában, kapcsolódva a témához, egy piros és fekete, hangsúlyos virágokkal, rózsákkal teli, szinte szabadon burjánzó, ugyanakkor szimmetrikus hatású printeket álmodtunk meg. Az Our Colours kollekció azt a motívumkapcsolatot hivatott elmesélni, amely összeköti a visegrádi régióban élő főként roma, de nem csak roma közösségeket. Nagyszerű volt felfedezni, hogy az említett régióban élő közösségek népi motívumvilága számos azonosságot mutat pl. színekben, de a hangsúlyos virágelemektől egészen a kékfestő tradícióig rengeteg hasonlóságot meg lehetne még említeni. Varga Helena bőr ékszerei pedig a roma ékszerkultúra tradicionális elemeit helyezik modern kontextusba.

Milyen kilátások elé néz a kollekció, ha a piaci használatra kerül a szó? Hol tart ez a folyamat?

A Romani Rose/s kollekció a weboldalunk webshopjában és a Romani showroomjában kapható, tehát már elérhető. Az Our Colours létrejöttét egy kutatás, egy közösségi együttműködés inspirálta, célja pedig, hogy a visegrádi régióban élő roma és nem roma közösségek egymáshoz való kapcsolódását képviselje kiállításokon és különböző reprezentatív eseményeken. A kollekció darabjai és maga a projekt, amelynek részeként létrejöttek az alkotások a Romani Fashion weboldalon és a Romani showroomjában tekinthetők meg.

Mit gondolsz, ezek a kollekciók mennyiben képesek érzékenyíteni a társadalmat? Kaptatok-e már visszajelzést ezzel kapcsolatban?

A Romani Design létrejöttének oka is a társadalom, különös tekintettel az elit érzékenyítése volt. A kezdetek óta minden egyes kollekciónk olyan vizuális üzenetet hordoz, amely a társadalmi egyenlőség, esélyegyenlőség, a multikulturalitás fontosságáról, egymás elfogadásáról, a környezetünk megóvásáról, az egyéni és közösségi identitás tiszteletéről, annak támogatásáról, a tudatos fogyasztói attitűd építéséről, a kortárs magyar divat szereplőinek népszerűsítéséről és a fogyasztók figyelmének közelítéséről szól. A Romani Design, a világon egyedüli módon hungarikumként képviseli a roma kultúra és a roma közösségek kulturális presztízsépítését, amelynek természetesen kiemelkedően fontos része a magyar kultúra nemzetközi népszerűsítése is. Úgy gondoljuk, hogy a divat ugyanolyan fontos eszköz információhordozóként napjainkban, mint a digitális kor egyik nagy vívmánya, az okostelefon. Egyébként 11 éve folyamatosan kapunk pozitív visszajelzéseket, számos nagyra becsült hazai és nemzetközi együttműködés, partnerség és médiamegjelenés is azt mutatja, hogy van értelme a munkánknak.

Mi a véleményed a design társadalmi és gazdasági szerepéről, gazdaságösztönző hatásáról? Tervezőként milyen módon veszel részt ebben?

Azt gondolom, hogy a divatban rejlő lehetőségeket még nem tudjuk általános érvényben kiaknázni itthon, talán még nem teljes mértékben ismerték, ismertük fel őket. Az, hogy a divat, design gazdaságösztönző képességgel rendelkezik, nem kérdés, de ahhoz, hogy ez működni tudjon, a szektort is be kellene indítani, és jelentős, ha nem kiemelkedő szerepet kellene adni a hazai kortárs divatszektor szereplőinek. Emellett a stabil fogyasztói piacot is alakító, azt generáló országos kampányokra, akciókra is szükség lenne azzal a céllal, hogy tudatos fogyasztói attitűdöt építsünk fel. A magyar tervezőket, az általuk létrehozott, értékkel bíró termékeket kellene helyzetbe hozni és összekötni a piac további szereplőivel. A Romani Design egyébként, szerény lehetőségeivel élve, igyekszik termékeivel olyan társadalmi-kulturális értéket képviselni, amely a társadalom, a közösség hasznára van.

Mik a következő lépések, tervek a kollekcióval?

Jelenleg a weboldalunk fejlesztésén dolgozunk. Úgy látjuk, hogy a pandémia időszaka nagymértékben átirányította a fogyasztókat a digitális vásárlás területére, így egyre korszerűbb webshopra van szükség. Emellett igyekszünk a közösségi oldalainkon is minél több információt is megosztani mindarról, amit csinálunk, amivel foglalkozunk, tehát fontos számunkra a folyamatos történetmesélést is, amelynek köszönhetően a személyes érintkezés elmaradása mellett mégis képesek vagyunk kapcsolatban maradni az érdeklődőkkel.

Gallery